1. Van het bestuur
Inleiding
Aan het schooltuinseizoen 2018 hebben weer iets meer
leerlingen deel genomen dan vorig jaar. Onze ruim 70 vrijwilligers hebben met
hun geweldige inzet 680 schooltuintuiniers de eerste beginselen van het
tuinieren bijgebracht. Aan het einde van het seizoen vertrekken deze tuinders
met veel extra kennis over moestuinieren. Vrij naar Foppe Brouwer, uit het
programma “weer of geen weer”, door de
VLS bijgespijkerd over “Alles wat leeft en groeit en ons altijd weer boeit”.
Het werk van de VLS wordt mede mogelijk gemaakt door de
(financiële) ondersteuning door de Gemeente Leiden en bijdragen van Fonds 1818,
WOZ fonds Leiden, het Oranjefonds en onze vrienden.
In 2018 is de VLS
verder gaan werken met het thema “van bodem tot bord” waarbij wordt aangesloten
bij het project “Jong Leren Eten” doel van dit project is om ook via het
schooltuinwerk kinderen en jongeren in aanraking te
laten komen met informatie en activiteiten over voeding. Daarmee leren zij op
een praktische manier gezonde en duurzame keuzes maken.
In
dit seizoen is de vereniging daadwerkelijk gestart met het aanbieden en
ontsluiten van het Schooltuineiland in “het verwonderpaspoort”. Kijk eens op
www.verwonderpaspoort.nl
. Op 16 april 2018 heeft ook
de VLS het convenant ondertekend waarmee de samenwerking tussen de scholen en
de partners in “het verwonderpaspoort” is bekrachtigd.
Alle
schooltuin complexen hielden in juni weer hun open dagen, deze werden door de
leerlingen en hun familie uitgebreid bezocht. Niet naar de Schooltuinen
geweest? Dit jaar heeft u zeker weer een kans.
Bestuur
Bestuurssamenstelling:
De heer Alexander C. Geertsema, voorzitter (benoemd 2008,
herbenoemd 2014, 2015, 2018 tot 2021)
Mevrouw Marianne Kooijmans, secretaris (benoemd 2015,
herbenoemd 2018 tot 2021)
De heer Ton van Zijp, penningmeester (benoemd
2002,herbenoemd 2014, 2017, 2018, of tot bij opvolger)
De heer Ton Lommers, lid / voorzitter centrale
schooltuiniercomissie CSC, (benoemd 2005,herbemoemd 2014, 2017, 2018, of tot
bij opvolger)
Mevrouw Marlieke Spijker, lid (benoemd 2016, tot 2019)
Mevrouw Marian Kathmann, adviseur / centrale coördinator.
Ledenvergaderingen en
bestuursvergaderingen
De vereniging heeft in het verslagjaar twee leden
vergaderingen gehouden. Op donderdag 7 maart 2018de jaarlijkse
algemene ledenvergadering en op woensdag 14 november 2018de
najaarsvergadering.
Het bestuur vergaderde dit jaar zes keer en wel op 18
januari, 22 februari, 5 april, 1 juni, 13 september, 29 november.
Diversen
Het schooltuinseizoen is op dinsdag 3 april geopend met het
alom vermaarde en gewaardeerde paadjes trappen op de Distelvink in de
Stevenshof, door mevrouw Jeanette Hendriks van het WOZ – fonds om te bedanken
voor het door het fonds ondersteunde grondverbeteringsproject op deze
schooltuin.
Met veel inspanningen is het ook in het verslagjaar gelukt
om vrijwilligers te werven voor onze vereniging. Het aantal vrijwilligers is
desondanks iets terug gelopen. Mocht na het lezen van (een gedeelte) dit verslag
uw interesse in de Vereniging Leidse Schooltuinen zijn gewekt en u meer informatie
over onze geweldige vereniging wilt hebben bezoek dan onze website http://www.schooltuinenleiden.nl of
neem contact op met de coördinator van één van de schooltuinen of één van de
bestuursleden.
In het verslag jaar hebben, op verzoek van onze
vrijwilligers, ook weer een aantal scholingsprojecten plaatsgevonden. Een
introductiecursus Schooltuinieren, een Ehbo opfriscursus en een bijeenkomst
voor het uitwisselen van educatieve vaardigheden.
Natuurlijk hebben we ook dit jaar weer deelgenomen aan de
Hortus plantenmarkt op zaterdag 11 mei, ook stonden we op de markt “Leiden voor
gevorderden” in november en participeerden we bij diverse activiteiten
georganiseerd door iDOE: contactpunt voor vrijwillige inzet.
De Vereniging Leidse Schooltuinen is een Algemeen Nut
Beogende Instelling (ANBI) waardoor een gift aan onze vereniging voordelig is.
Als u de VLS op een andere wijze met werk of in natura wilt ondersteunen
overleggen wij daar graag met u over.
Het IBAN nummer van de VLS is NL 77 INGB 0005 7003 91.
Alexander C. Geertsema
Voorzitter
06-53120100
3. Verslag
over de website.
Onze
website bestaat inmiddels 8 jaar. In juli 2010 is hij opgestart via
123website.nl.
Doel
van de site is nog steeds om onze vereniging voor een groter publiek
te presenteren en de ouders en de
tuinierende kinderen de mogelijkheid te bieden het tuinplan, het programma en
de filmpjes thuis te bekijken.
Naast
de webmaster zijn er een paar vrijwilligers die helpen met het invoeren van
teksten en foto’s. Dit jaar blijkt dat alle complexen minder nieuwe teksten en
foto’s hebben toegevoegd.
De
drie grootsten hebben wel hun tuinplan actueel toegevoegd. De pagina van de Zilverdistel is niet up to
date. Laatste info is van 2017. Melkdistel heeft ook alleen algemene info.
Op
dit moment heeft de website 59
(van de 60) pagina’s, 26 korte filmpjes en onze nieuwste schooltuinfilm 2016
die via You-tube bekeken kunnen worden.
Elke
tuincomplex heeft een eigen info pagina en een fotoalbum.
Daarnaast
hebben we een startpagina, info over het schooltuinieren, het laatste nieuws,
geschiedenis VLS, vanuit het bestuur, deelnemende scholen, Jaarthema’s, VLS 85
jaar 2011, Contactpagina, werving vrijwilligers, sponsors gezocht, inschrijving scholen, linkpagina, de tuinlessen 2014 (tot aan de
zomervakantie van de Akkerdistel) is nog steeds Werk in uitvoering en het
Goudsbloemenproject.
In
december 2015 heb ik een nieuwe pagina voor Vacatures toegevoegd helaas
hebben we nog geen reactie op onze vragen gekregen. Denk dat we de pagina
kunnen afstoten omdat we op deze manier geen vrijwilligers werven.
In
2016 zijn vier nieuwe pagina’s toegevoegd:
Moestuinfilmpjes,
Schooltuinfilm 2016, Thema Bonen 2016, VLS 90 jaar! 2016 (nog maar
3
foto’s)
Dit
jaar de pagina met ons jaarthema: Van Bodem tot Bord. De bedoeling was
om hier diverse recepten toe te voegen van groenten die de kinderen in hun
tuintje verbouwen. Verder dan de tuinkers zijn we niet gekomen. Ook dit jaar zijn we daar niet verder mee
gegaan. Wellicht dat we komend jaar iemand kunnen vinden die zich daarmee bezig
wil houden.
Ook
dit jaar hebben we een paar vragen of
verzoeken via onze
contactpagina
ontvangen.
Ze
werden doorgestuurd naar het bestuur, de centrale coördinator en indien van
toepassing naar coördinatoren van de diverse schooltuincomplexen.
Het aantal bezoekers
Om het aantal bezoekers per week te kunnen bijhouden kreeg ik sinds 2 mei 2014 elke week het aantal bezoekers per mail toegestuurd.
Dit jaar hadden we in week 13 (30 mrt) met 1078 de meeste bezoekers en met
376 bezoekers in week 38 (21 sept.) de minste bezoekers.
13-02-2012
was 57.485, per
jaar
02-12-2013 was
196.499, 139,014
23-11-2014 was
305.772, 109.273
02-01-2016
was 417.048, 111,276
01-01-2017 was
461.533, 44.485
21-11-2017 was
495.160. 33.627
06-10-2018 was 525.037 29.877
De 7 meest bezochte pagina waren in
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
|
startpagina
|
8211
|
18985
|
62318
|
35365
|
48640
|
55860
|
57500
|
|
laatste nieuws
|
|
6849
|
12037
|
17198
|
23136
|
27126
|
29947
|
|
VLS 85 jr 2011
|
|
12047
|
20612
|
30408
|
42592
|
50772
|
55655
|
Fotoalbum van de Distelvink
|
4514
|
27340
|
43330
|
53164
|
64819
|
74174
|
80677
|
|
de Akkerdistel
|
|
10894
|
22641
|
35412
|
48468
|
60396
|
67640
|
|
de Distelvlinder
|
3239
|
11726
|
19522
|
31991
|
46184
|
61126
|
69994
|
|
de Zilverdistel
|
|
8369
|
14244
|
20523
|
28836
|
36154
|
39125
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onze film is 1393 keer bekeken. Opnieuw valt het op dat de fotopagina van de Distelvink veel meer wordt bekeken dan de andere pagina's. Dit was voorgaande jaren ook al opgevallen. De reden hiervoor is niet bekend.
Sinds twee jaar kunnen geïnteresseerden via onze contactpagina onze statuten, huishoudelijk reglement en jaarverslag opvragen. Tot nu toe zijn er geen verzoeken binnen gekomen. Op verzoek van de belastingdienst is het jaarverslag van 2018 nu wel grotendeels op deze pagina geplaatst.
Geschreven door Marion Eijsink
4. Verslag van het werken op de schooltuincomplexen.
1.
Akkerdistel (Cronesteyn)
2.
Distelvink (Stevenshof)
2.
Distelvlinder (Tuin van Noord)
4.
Melkdistel (Matilo)
5.
Zilverdistel (Rijn &
Vliet)
|
De Akkerdistel (Cronesteyn)
Scholen en
groepen
Dit
jaar kwamen 276 leerlingen naar de Akkerdistel. Al vele jaren achter elkaar komen
dezelfde scholen. De Josephschool met 4 groepen: 2 op de maandagochtend en 2
op de dinsdagochtend. De Haanstraschool met 1 grote groep op de maandagmiddag
en de Lorentzschool met vier groepen op de woensdagochtend. Daarbij
overlappen de lessen elkaar gedeeltelijk. Logistiek kan dat nogal wat uitdagingen
met zich meebrengen maar dankzij onze ervaringen van de laatste paar jaren en
de goed op elkaar ingewerkte vrijwilligers is het dit jaar goed verlopen.
Vrijwilligers
Per
dag hebben we teams met vrijwilligers die verantwoordelijk zijn voor het
onderhoud van de akkers van de te begeleiden groepen. Naast de circa 20
vrijwilligers die helpen met de tuinlessen, is er nog een aantal vrijwilligers die helpen
met het onderhoud van de keukenkruidentuin, de medicinale plantenvakken, de
klokpunten, de broeikas en met het klussen. Al met al een hele club die met
hart en ziel al jaren ervoor zorgt dat de lessen door kunnen gaan en het
complex onderhouden wordt.
Dit
jaar moesten we door vertrek en overlijden afscheid moeten nemen van een
aantal vrijwilligers en kregen we er geen nieuwe bij.
Wel
raakten de nieuwe vrijwilligers van vorig jaar beter ingewerkt. De taken
werden duidelijker verdeeld over het onderhoud van de verschillende delen van
ons complex. Helaas hadden we ook dit jaar weer te maken met uitval door
ziekte van enkele vrijwilligers. Dankzij de flexibiliteit en inzet van enkele
vrijwilligers hebben de lessen er niet onder geleden.
|
Tuinplan en tuinprogramma
Na de
rust van de winter, waarin een aantal klussen gedaan is zoals het restaureren
van de dakpalen van de kring en het vernieuwen van de compostvakken, werd een
nieuw tuinplan opgesteld.
We
handhaafden de gewassen van vorig jaar maar de indeling verschilde per akker.
We
hadden per dag van de week een aangepast tuinprogramma omdat vooral de maandag
zoals elk jaar meer uitval had door Pasen en Pinksteren. Maar ook met de
jaarlijkse sponsorloop en studiedagen moesten we rekening houden. Gelukkig zijn
voor de zomervakantie alle lessen doorgegaan omdat we prachtig weer hadden. Na
de zomervakantie zijn op de woensdag door noodweer en staking van de scholen 2
lessen uitgevallen.
Start van het 30ste schooltuinseizoen
Zoals
elk jaar moeten de tuintjes voor de 1e lessen uitgezet worden. Dit
vergt altijd een behoorlijke voorbereiding. Maar met voldoende vrijwilligers is
het uiteindelijke uitzetten in een ochtend gelukt.
Ondanks
dat we dit jaar 30 jaar bestonden werd de officiële opening van het
schoolseizoen op de schooltuin in de Stevenshof gehouden omdat daar extra is
geïnvesteerd in bodemverbetering waarbij we werden geholpen met een grote
donatie. De enige aandacht die wij zelf aan onze verjaardag hebben besteed
bestond uit een BBQ voor de vrijwilligers op 22 juni. Een gezellige avond met
mooi weer. Eigenlijk iets dat je elk jaar met elkaar zou kunnen organiseren.
Goed voor de teambuilding.
Er is
een start gemaakt met het verzamelen van foto’s en teksten voor een
jubileumboekje van de Akkerdistel. In de winter zal daar verder aan gewerkt
worden.
Groei van gewassen
Dit
jaar besloten we vooral voor de maandag en dinsdag meer zelf voor te zaaien om
de opkomst van enkele gewassen beter te kunnen garanderen. Het betrof 3 soorten
courgettes, maïs, zonnebloemen, diverse soorten afrikanen en zinnia’s.
De woensdaggroep
wilde zoveel mogelijk alles direct in de tuintjes zaaien onder flessen kappen.
Experimenten van voorgaande jaren werden nu uitgevoerd in de kindertuintjes.
Met wisselende resultaten. Maar overwegend positief. Het scheelde veel werk en
ruimte in de kas.
Wel
kregen de in de kas opgekweekte courgetteplanten eerder vruchten.
De
meeste gewassen die voor de zomervakantie te oogsten waren hadden eengoede opbrengt. Helaas door de droogte
en hoge temperaturen tijdens de zomervakantie moesten we veel meer sproeien dan
we ooit hebben gedaan. De bonen mislukten mede door een familie nijlganzen.
Toen de jongen konden vliegen vertrokken ze. De courgettes deden het
fantastisch. Een paar vrijwilligers hebben, in de zomervakantie, 4 weken achter
elkaar heel veel courgettes geplukt voor de voedselbank. De zonnebloemen en
maïs waren al tijdens de vakantie rijp en werden al snel leeggegeten door de
halsbandparkieten, ratten en andere
zaadeters. De flessenkappen die we over de rijpende maïskolven hadden geschoven
bleken nu door de halsbandparkieten en de ratten er af getrokken of gewipt.
De
bietjes werden veel minder groot dan vorig jaar en ook de preien waren geen
succes. Veel prei werd niet meegenomen naar huis omdat de larven van de
preivlieg veel schade had veroorzaakt waardoor ze er onsmakelijk uitzagen.
Dit
jaar hadden we voor het eerst diverse soorten afrikanen van hele kleine tot
hoge afrikanen. Samen met de goudsbloemen en de zinnia’s gaf dat op sommige
delen van de tuinen een prachtig kleurig gezicht.
De
dahlia’s die we al jaren laten overwinteren op onze zolder deden het weer
prachtig. Daarnaast kregen we ook dit jaar weer nieuwe soorten van het bestuur
en van een kennis van een van onze vrijwilligers. Helaas waren die laatsten
minder geschikt voor de bijen.
Desondanks zijn we blij met de kosteloze aanvoer. Voor de kinderen en
enkele vrijwilligers maakt het niet uit die hebben naar hartenlust geplukt en
gingen met prachtige bosjes naar huis.
Onkruid
Door de droogte hadden we tijdens de zomer veel minder werk met het onkruid
wieden dan voorgaande jaren. Na de droogte maakten we een ongekende
wedergeboorte van diverse planten en kruiden mee. Het knopkruid stond in
november kniehoog. Niet minder geworden na de grote opruimactie van vorig jaar.
Volgend voorjaar zoveel mogelijk schoffelen zodra het opkomt is de beste
remedie.
Projecten (speciale lessen)
Er was voor
alle dagdelen een tuinprogramma gemaakt met diverse projecten. Door lesuitval
liepen niet alle lessen synchroon en was aanpassing per dagdeel nodig. De
dinsdaggroep had de minste lesuitval.
Het belevingspad
is iedere keer weer een bijzondere ervaring voor de kinderen, en tijdens de
open avond ook voor de ouders.
Het
maken van kruidenazijn blijft een feest voor alle zintuigen.
In
het kader van Nederland Zoemt hebben we op de schooltuin hieraan extra aandacht
gegeven door uitleg te geven bij de bijenkijkkast en het mestelbijenhotel.
Kinderen konden zelf aan de hand van determinatiekaarten verschillende soorten
wilde bijen determineren en sommigen durfden zelfs een hommel te aaien.
Daarnaast werd door vrijwilligers van de Akkerdistel die op imkercursus zitten
een gastles verzorgd aan kinderen van de Arcade.
Naast
de peulvruchten- en oogstles was er diverse malen iets lekkers te
proeven tijdens de lessen, zoals toastjes met tuinkers, frambozenjam,
druivensap van eigen druif, stoofpeertjes en -appeltjes, en natuurlijk soep
gemaakt van oogst uit eigen tuin. Indien
de tijd het toeliet werden er extraatjes aan het eind van een les gedaan, zoals
bijvoorbeeld een zoekopdracht met kleurenkaartjes, of een memoryspel met behulp
van voorwerpen in eierdozen. De slootjeslessen
op de maandag en dinsdag waren weer
geslaagd.
De goudsbloemles
was ook dit jaar weer een succes. De
kinderen plukten dit keer alle lintblaadjes die we droogden in de broeikas. De
zalfproductie is een taak van de vrijwilligers die daar weken mee bezig zijn.
Voor elk kind was er weer een potje zalf om mee naar huis te nemen.
Tuinouders
Door
meer duidelijkheid wat betreft hun taken tijdens de lessen bleken vele
tuinouders bereid te helpen en kwamen sommigen zelfs in de vakantie om meerdere
tuintjes te onderhouden. Onschatbaar is
hun begeleiding van de kinderen op weg naar en van de tuin en ook tijdens de
lessen. Sommigen zijn hele goede vrijwilligers geworden. Ook dit jaar hebben we
er enkelen gevraagd ons team te versterken. We zullen het zien ….
Andere partners
Robert
Averink met zijn jongens onderhouden al jaren de algemene delen zoals de het
ploegen van de akkers, snoeien van de heggen, de fruitbomen, de oevers van de
sloten en vijver en het gras.
Voor
het grote gereedschap en machines bouwde hij een afdak tegen de bijenstal aan.
Zo kunnen wij de Doevestate beter gebruiken.
Wijnvereniging
Matilo gebruikt sinds 3 jaar onze Doevestate tussen oktober en maart voor hun
wijnproductie.
Overige
activiteiten
Op 27 juni werd een open avond gehouden waarop kinderen hun tuintjes aan
familie en kennissen konden laten zien en er diverse activiteiten werden
georganiseerd zoals het rollen van waskaarsen, cup-cakes versieren, een
speurtocht over de hele tuin en het opnieuw beleven van het belevingspad. Ook
werden er planten verkocht. Met een deel
van de opbrengst konden we de roti maaltijd betalen die we gezamenlijk voor de
openavond hebben gegeten. Een traditie die we graag in ere houden. Evenals onze
boerenkoolmaaltijd waarmee we het schooltuinseizoen afsluiten. Een
kleine groep vrijwilligers blijft het hele jaar rond actief op de tuin. Er is
altijd wel wat te doen.
Wensen voor komend jaar
-
Nieuwe vrijwilligers die naast het begeleiden van de schooltuinlessen ook mee willen helpen met
het onderhoud van andere onderdelen van onze tuin.
-
Dat de constructie van de kring gerepareerd zal worden
-
Dat de Doevestate een verfbeurt krijgt.
-
Dat de omheining van de Beestjestuin onderhouden wordt
-
Dat het asfalt bij de aanhechting van onze toegangsbrug wordt
gerepareerd
-
Nieuwe laag schelpen aanbrengen op de paden van oa de Vlindertuin
in combi met NL-doet.
Geschreven door Marion Eijsink
De Distelvink (Stevenshof)
Het
jaar 2018 was een woelig jaar voor de Distelvink. Met langdurige droogte en
donderende onweersbuien, grote en drukke klassen en ernstige ziekten en
ziekenhuisopnamen van vrijwilligers. Dwars door dit alles heen werkte het team
gestaag door. Vrijwilligers die stug doorspitten en sproeiden, die de lessen
voorbereidden en handdoeken wasten, en vrijwilligers die de tuin vol vrolijke
bloemen zetten en voor elkaar insprongen als er weer eens iemand uit viel. Veel
dank voor een
ieders
inzet!
Voorbereidingen
.
Dankzij
subsidie van het WOZ Fonds en Fonds 1818 konden we in het voorjaar een grondverbeteringsplan
uitvoeren: de grond werd beter doorlaatbaar gemaakt met het lichte lavazand en
er werd een speciaal mestprogramma doorgevoerd.
Het
was hard nodig dat het tuinhuis – waar we onze lessen geven - eens een grondige
opknapbeurt kreeg. In het begin van het jaar werd daarom alles
leeggeruimd, en alle muren en deuren kregen van de vrijwilligers een frisse
verflaag. Het grote prikbord kreeg een nieuwe tapijtbekleding.
De scholen
Alle
vier de scholen in de Stevenshof deden weer mee. En vanuit het speciaal
onderwijs: drie groepen van Het Metrum. De Anne Frankschool kwam met groep 6 en
de NOVA-klas. De Stevenshofschool en ’t Klankbord kwamen met een dubbele klas.
Bij elkaar zo’n 150 leerlingen.
Voor
een dubbele klas moet er ook een dubbele bezetting vrijwilligers zijn, minstens
vier tegelijkertijd en eigenlijk meer. En de les zelf moest qua lesgroep
efficiënt worden opgedeeld. Dat was even plannen en schuiven, maar meestal het
lukte het.
Het
blijft opmerkelijk dat de kinderen van de ene school veel rustiger en
oplettender zijn dan die van de andere. We leren in de loop der jaren hoe
langer hoe beter hoe we met onrustige kinderen om moeten gaan. We zijn bijvoorbeeld
altijd blij als er bij een les vaders, moeders of grootouders meekomen. Ook dit
jaar kwam bij vrijwel elke klas een vast aantal ouders trouw mee. We zetten ze
dan bij de les gelijk in (een truc uit de schooltuincursus!) voor het uitdelen
van de bakjes met zaden, het begieten van tuinen en het helpen met oogsten.
Verder hanteren we de vaste regel dat de pedagogische verantwoordelijkheid
altijd ligt bij de juf of meester, niet bij ons. Maar ook een juf of meester
kan worstelen met de discipline. Dat is jammer, want de kinderen zien daardoor
ook veel oogst over het hoofd: we vonden nog veel uien, worteltjes, bietjes en
ook bonen. Wellicht moeten we voor het komend jaar eens nadenken hoe we onze
lessen samen met de leerkrachten beter kunnen structureren. Zodat we ook we ook
non-verbaal de kinderen kunnen leiden waar we ze naar toe willen hebben.
De
lesprojecten waren in dit jaar van krapte op het vrijwilligersfront soms
lastig te organiseren. We boden de volgende projecten: bodemdiertjes, de
grondles, kruidentuin/kruidenazijn, de bonenles, het bomenpad, de
waterdiertjesles, bijenles, goudsbloemenzalf maken, graanles, en tot slot de
soeples. In de evaluatie tijdens de laatste les werden vooral deze projecten
genoemd (over de waterdiertjes zowel positief: hartstikke leuk! , als negatief:
ajakkes!). Er is apart aandacht besteed
aan onkruid (wortelonkruid en zaadonkruid), zintuigen en plukbloemen. Het zaden
verzamelen met de kinderen is er bij ingeschoten. Wel zijn er zaden uitgedeeld.
Het
blijken vaak de projecten te zijn die kinderen de kans geven een totaal andere
kant van zichzelf te laten zien. Zo was er een vast groepje jongetjes die, als
je niet uitkeek, graag in de kruidentuin joelend op kikkerjacht wilden gaan.
Maar dat zelfde groepje zat bij de soeples een kwartier lang elkaar op te
jutten om de courgettes in zo klein mogelijke stukjes te snijden. En de
grootste druktemaker boog zich in volle concentratie een kwartier lang op het
fijnsnijden van een ui, iets wat hij blijkbaar nog nooit eerder gedaan had. Ook
een wedstrijd blind rode en gele tomaten proeven bleek een groot succes. Die
proeverij houden we er dus in. En de graanles blijkt elk jaar weer een inkopper
te zijn. Vooral van het samen graan malen met gegroefde stenen en molentjes
kregen de kinderen maar niet genoeg.
Het Metrum apart
Het
Metrum (speciaal onderwijs) heeft groepstuinen, waarin we zo veel mogelijk het
algemene tuinprogramma volgen. Maar we hebben ook in de klas gezaaide groente
uitgeplant. Vooral de tomaten gaven een indrukwekkend resultaat. En een dikke
courgette was natuurlijk altijd imponerend. Tip van de leerkrachten: we kunnen
beter in nog kleinere, roulerende groepjes werken.
Hoogtepunten
De
werkzondag en vooral de midzomeravond waren dit jaar
uitzonderlijk druk bezocht. Overal waren ouders en kinderen druk bezig in de
tuintjes. Naast de bloemenkransen werd de midzomeravond extra opgeluisterd door
een gelegenheids-fluitensemble, bestaande uit volwassenen en kinderen, die een
mooi concert gaven. En dan waren er de uitbundig bloeiende bloemen, de
torenhoge zonnebloemen en de enorme hoeveelheid dikke courgettes die we deze
zomer hebben geoogst. Die gaven we weg: aan de voedselbank, de dierenweide en
de buurt. Maar toch is het jammer dat er in de zomer weinig kinderen zijn die
zelf die courgettes oogsten. Kunnen we daar niet iets op verzinnen?
De vrijwilligers
We
zijn gestart met 17 vrijwilligers. Dat lijkt behoorlijk wat, maar veel bleken
beperkt beschikbaar.
Er
was nogal wat uitval door ziekte, ziekenhuis, een ongeluk, revalidatie etc.
Drie vrijwilligers trokken zich terug om uiteenlopende redenen (werk,
verhuizingen), we kregen er ook weer drie nieuwe voor terug, waarvan er één
het niet volhield. We zijn nu met 16, met de hoop op de terugkeer na revalidatie
van een ‘oude getrouwe’ vrijwilliger.
De tuin en het weer
We
volgden het basistuinplan: tuinkers, lente-ui, viooltje, radijs, aardappel,
gewoner ui, wortelen, courgette, prei, bonen, sla en andijvie, mais,
zonnebloem, afrikaantjes, dahlia (1 plant). De tomaten van vorig jaar werden
vervangen door een rij bietjes.
In
het begin van het seizoen was het vrij lang nat. Daarna kregen we die extreem
droge zomer – met als voordeel weinig slakken! Er
werd regelmatig gesproeid, eens in de week kreeg elk deel van de tuin een
beurt. Maar in het midden van de tuin bleef het water vaak staan,
waarschijnlijk door de specifiek kleiïge ondergrond van onze tuin. De grond
was op bepaalde plaatsen keihard. Daardoor was het voor de kinderen
lastig onkruid wieden, vaak werd alleen de bovenvegetatie weggeschraapt, niet
de wortels. We hebben wel het idee dat door het lavazand de grond losser is,
maar het resultaat is nog niet voldoende.
De
oogst was beter dan vorig jaar, zeker de bonen deden het goed. Maar ook hier
geldt: moet beter kunnen. De aardappelen of te klein, of ze waren niet terug
te vinden. Te diep geplant, te nat geweest? De mais is mislukt, deels doordat
de zaailingen te lang in de bakken gestaan hebben door uitval van lessen,
deels omdat de netzakjes door de vogels van de kolf af gewerkt werden
(volgende keer weer melkflessen!). De prei was aangetast door de preivlieg.
Om de kinderen toch preien te laten oogsten hebben we die uit onze
groentetuin laten gebruiken. De dahlia’s en de afrikaantjes waren prachtig.
Trouwens alle bloembedden deden het uitstekend. De kinderen hebben steeds enthousiast
bloemen geplukt: na de laatste les was er geen dahlia meer over!
Onkruid
De
oogst viel ook tegen door het vele onkruid. De kinderen kunnen het
wortelonkruid vaak niet aan. Tja, het onkruid wieden. Veel kinderen zijn met
geen stok aan het wieden te krijgen. Je moet er echt bij blijven en
aanmoedigen om hun handen in de grond te steken. Misschien moeten we komend
jaar eens denken aan wiedwedstrijden? Toch bleken we de kinderen enthousiast
te krijgen voor modderige klussen. Bijvoorbeeld: een hele groep kinderen was
minstens een half uur lang fanatiek bezig om een kruiwagen met zelf geoogste
prei schoon te maken voor de soeples van de volgende klas.
100 meter
Buxushaagjes
Helaas, de buxusheggetjes, die in een labyrint onze
kruidentuin zo mooi omringen, zijn ten prooi gevallen aan de buxusmot. We
hebben ze allemaal uitgespit, het werd een enorme berg. De kruidentuin krijgt
een nieuw ontwerp, wellicht met lavendelheggetjes, dus voorlopig geen buxus
meer.
Het weer
Er
was weinig uitval van lessen door het weer. Lessen die uitvielen vanwege de
school werden over het algemeen in dezelfde week ingehaald. Maar bij een klas
was er de onverwachte onweersbui met plensregens die iedereen gillend van de
sensatie de schuren in dreef. We leerden de kinderen te tellen vanaf de
schicht tot de rommelende donder. Zo
word je niet zo bang en kon je leren hoe ver het onweer was. Bij de evaluatie
aan het eind van het tuinjaar zeiden een paar kinderen dat ze het onweer het
geweldigste van de hele schooltuinjaar hadden gevonden.
Geschreven door Anne van de
Zande en Ineke Barnhard
|
De Distelvlinder (Tuin van Noord)
Scholen en groepen
Dit
jaar hadden we 210 leerlingen, verdeeld over 8 groepen van 6 scholen. Helaas
geen BSO. De Tweemaster en de Zijlwijkschool kwamen met ieder 2 groepen, de
Singel, Mareland en Brede School Merenwijk met ieder 1 groep. Ook de Vogels
uit Oegstgeest waren weer van de partij, een flinke groep van 37 kinderen
|
Tuinplan, tuinprogramma
Door
het aantal kinderen lagen de tuintjes dit jaar met de achterkanten tegen elkaar
aan. We hebben dit jaar gewerkt met 1 voorbeeldtuin per groep en verder
wisseltuinen. Dit heeft met wisselend succes gewerkt. Achter de heg hadden we
nog extra tuinen aangelegd voor geval van nood. Het was dit jaar extreem warm
en droog, er is dan ook veel gesproeid. De bonen deden het ook dit jaar niet
goed, de aardappelen waren klein, maar dat maakte de kinderen niet uit. De
oogst van tuinkers en radijs was goed. Ondanks de droge zomer hebben de
kinderen ook flink wat courgettes kunnen oogsten. De prei bleef soms wat dun en
ook de maïs was een wisselend succes, de halsbandparkieten wisten de kolven
weer te vinden ondanks de flessen. De dahlia’s deden het uitstekend, alleen wat
later. De kinderen hebben echter wel leuke bosjes bloemen mee kunnen nemen.
Door de droge zomer en al het wieden van de vrijwilligers was de tuin niet zo’n
oerwoud als anders na de grote vakantie. De lathyrus deed het niet goed dit
jaar, waarschijnlijk te vaak op de zelfde plek gezaaid. Ook dit jaar hadden we
weer een naambordjeswedstrijd, iets wat de kinderen aanzet tot het maken van leuke
bordjes.
Tuinvrijwilligers
Op de
Distelvlinder hebben we een enthousiaste groep van 20 vrijwilligers. Nieuw dit
jaar waren Karel op de dinsdag- en donderdagmorgen en Heleen (Swart) op de
woensdag. Zij zijn al aardig ingeburgerd en wij zijn blij met hen. Halverwege
het seizoen kwam Rilly ons nog versterken op de donderdagmorgen, zij helpt met
wieden.
Afgelopen
winter werden de winterklussen zowel op de dinsdag als op de woensdag
aangepakt.
En in
het seizoen waren Henk en Kirsti ook nog vaak op zaterdag aan het werk in de
tuin.
17
oktober hebben we de afsluitende evaluatie vergadering gehad, waarbij de meeste
vrijwilligers aanwezig waren. Deze keer hebben we eerst in groepjes overlegd en
daarna plenair geëvalueerd. Helaas gaan we nu dit jaar afscheid nemen van Uka,
zij gaat verhuizen naar Zwolle om dichter bij haar zoon, schoondochter en
kleinkinderen te wonen. In november hebben we haar afscheidsavond.
Overige activiteiten
De
open avond was een groot succes: een grote opkomst en prachtig weer. Voor de
grote vakantie hebben we een open zondag gehad. Op zaterdag 14 juli hebben we
meegedaan met de buurtcamping die georganiseerd was in het park van
Noord. De gasten konden die middag bij ons een kijkje nemen. Aanvankelijk kwam
het wat traag op gang, maar er zijn toch aardig wat mensen geweest.
Ze
hebben genoten van de rondleiding over de tuin, kruiden, bijen, proeven en de
kleintjes vonden vooral het modderpad erg leuk, ze zaten er zelfs midden in.
Dit was ook mogelijk door het prachtige weer.
Dit
jaar zijn er een aantal wiedavonden gehouden. Volgend jaar weer, maar
dan ook ouders vragen.
Verder
hadden we de gebruikelijke projecten zoals: bodem, beestjes, zintuigen,
zaden, slootjes, goudsbloemzalf, kruidenazijn en het soepproject. Door de
warmte en droogte bleven de wormen verborgen voor de kinderen, maar er waren
wel vlinders, lieve heersbeestjes en bijen. Het slootjesproject was dit jaar
voor de grote vakantie, hierdoor minder waterdiertjes, maar nu had Uka een
selectie in verschillende kommen klaargezet op tafels in het lokaal en konden
de kinderen in groepjes rustig alles bekijken.
Plannen en wensen voor volgend
seizoen:
Aandacht voor drainage, planbemesting en verbeteren
stugheid van de kleigrond.
Onderhoud buitenkranen.
Aanschaf tarp in verband met overmaat aan zon in prieel.
Vervangen van 1 a 2 kruiwagens en aanschaf steenwagen.
Aanschaf slijptol voor slijpen schoffels.
2e Sproei installatie voor achterste deel tuin.
Aanschaf tweede opklaptafel met twee banken.
Vervanging koelkast door tafelmodel.
We
zijn blij met de tweede composthoop, maar het blijft een aandachtspunt in
verband met de kweek, aardappelloof en heerrmoes.
Lathyrus verplaatsen in verband met wisselteelt.
Kwaliteit sproeiwater in de gaten houden, geen water in de
slangen laten staan.
Geschreven door Hetty
Laterveer – van Kesteren
De Melkdistel (Matilo)
Op Matilo tuinierden 2 groepen van
de Arcade met in totaal 49 leerlingen. We hebben het jaar weer afgesloten met
een goed gevoel, al kon het wel eens moeilijk zijn als er iets vernield was, of
de regen steeds maar niet kwam. 49 kinderen hebben weer een topervaring beleefd
in en met de natuur op hun eigen schooltuin. Ieder kind beleeft het uur
schooltuinieren wat anders, maar ieder heeft veel geleerd met hoofd, hart en
handen:
o
Hoe de kale akker verandert in een weelderige tuin met
groente, bloemen, on(gewenste)kruiden, en dat daar veel beestjes op en in de
bodem en op de planten leven.
o
Hoe je moet zaaien,
planten, wieden en oogsten
o
Hoe de planten op de
tuin groeien, bloeien en vruchten maken en wat ze nodig hebben.
o
Hoe de natuur werkt;
de kringloop, de bestuiving, over biologisch tuinieren,
o
hoe de groentes smaken;
dat zelf gemaakte schooltuinsoep en kruidenboter heel lekker is.
Het tuinplan en tuinprogramma en de
groei van de gewassen
In het
tuinplan schoven de meeste gewassen weer een meter op om te zorgen dat de grond
niet uitput of last krijgt van ziektes omdat aardappels, of andere planten
steeds op hetzelfde stuk staan.
Maar het
fleurige afrikanenrandje deed het weer goed vooraan in de tuin. Na zo’n droge
warme zomer vraag je je af of het tuinplan aangepast moet worden. De spinazie
is bij veel kinderen doorgeschoten, omdat het heel snel warm werd. En de bonen
kwamen langzaam aan de groei, ze moesten steeds weer bij gezaaid en geplant
worden. Misschien meten we de bonen toch maar eerder zaaien met het risico dat
er al veel goede bonen zijn als de kinderen nog op vakantie zijn. Maar ook is
het een wonder hoe goed alles groeide met een beetje water uit de gieters. De
sla en andijvie gaven geweldige kroppen en de courgettes blijven groeien, ook
als je stopt met 3x per week begieten.
Voor de
zomervakantie hadden we een paar erg warme dagen. We pasten ons aan door een
verhaal in de schaduw te vertellen, over de duivel in het riet en het bloemetje
van de akkerwinde (maria’s glazeke) waar je uit kan drinken. We proefden ook
bloem-kruidenboter, maar het was te heet om die op de tuin te maken.
De open Avond
werd goed bezocht en was gezellig. Nieuw waren de Romeinse hapjes, gemaakt door
Ellis van de Romeinse kruidentuin. Na afloop werd ons het wijnkistje
overhandigd van de wijnvereniging Matilo. Wij gaven hen een bijdrage voor de
vergoeding van het maaiwerk door GEMIVA en DZB.
De Tuingroep
Het is fijn
dat we met zoveel vrijwilligers waren: totaal 9 . Sommigen konden alleen de
eerste les helpen, anderen de 2e les. Barbara doet veel buiten de
lessen, en is altijd bereid om in te vallen als veel anderen niet kunnen. Taco
hebben we een paar maanden moeten missen, maar komt ons weer versterken. Er is
met DZB een vrijwilligerscontract getekend. We nemen afscheid van Olga en van
Carola.
Contact met
school en tuinouders .
We hebben als vrijwilligers geen invloed op het
aantal tuinouders. Met 1 groep komen er 4 mee, met een ander 0-1. We kunnen bij
de definitieve inschrijving wel extra ons best doen om ze te werven met een
leuke oproep.
De tuinlessen
werden goed gebruikt op school. De kinderen zijn hierdoor voorbereid op het tuinwerk,
maar ook kun je met filmpjes iets extra’s laten zien over de kieming van zaden,
hoe aardappels onder de grond groeien, over de bodemdieren die ze zijn
tegengekomen, over waarom we mesten en wat er gebeurt in de composthoop.
Wensen en
plannen voor 2019
Er moet echt
gesnoeid worden aan de boom langs het pad. Deze vraag ligt al bij
de gemeente.
Er valt op
zeker 6 tuinen al zoveel schaduw, dat je hier geen kinderen kunt laten
tuinieren. We zullen die tuinen gebruiken voor andere gewassen. Op het algemene
stuk met de extra’s zullen dan 6 kindertuinen uitgezet worden.
Ook de
meidoornhagen zijn na 9 jaar inmiddels zo hoog en breed dat die teveel schaduw
geven. Ook daar vragen we om een grote snoeibeurt.
We willen
meer zekerheid over het maaien; wanneer wordt er gemaaid en hoe vaak?
Het achterpad
was een aantal weken niet begaanbaar.
We willen
nagaan met de betrokkenen, met name de Scouting of er een stroomaansluiting
mogelijk is bij de brug. De brug wordt ook bediend met stroom. Dit maakt het
mogelijk om een elektrische sproeier aan te sluiten.
Aan het
meegeven van plastic zakjes en tasjes aan kinderen om de oogst mee naar huis te
nemen, komt geen einde. Natuurlijk hebben veel kinderen wel ze hun oranje
rugzakje, maar daarin is het handig om een binnentasje te doen omdat de oogst
anders vol met grond thuiskomt.
Alle oproepen
om meteen na thuiskomst weer een nieuw hergebruikt tasje in de rugzak te
stoppen hebben niet geholpen. Met alle aandacht voor het grote plastic
probleem, hebben we besloten om in 2019 helemaal geen plastic zakjes en tasjes
uit te delen. Ook de leerkrachten zijn het ermee eens en vinden dat kinderen
dan de boontjes en de wortels maar los in de hand moeten meenemen, of bij hun
vriendje in de tas te doen.
Dit voorstel
is ook door de andere tuincomplexen aangenomen.
Geschreven door Marian Kathmann.
De Zilverdistel (Rijn en Vliet)
Tuinprogramma en tuinplan
Het
jaar begon veelbelovend met een NL Doet dag: aankomende gidsen van het IVN
hebben een dag lang allerlei klussen gedaan, zoals een groot stuk kweekgras
verwijderd, de composthoop omgezet en de compost over de tuin verspreid en nog
veel meer. Ook de oud-vrijwilligers lieten zich niet onbetuigd. Een fijne start
van het seizoen.
De kinderen van BSO de Schatkist kwamen voor
het 2e jaar naar de Zilverdistel. Inmiddels had ik wat meer ervaring
met jonge kinderen zodat het samenstellen van een programma wat makkelijker
ging. De aardappels hebben het erg slecht gedaan, soms maar 2 aardappels per
plant. Waarschijnlijk door de droogte, ondanks dat ik bijna ieder weekend de
sproeier ruime tijd aanzette. Een voordeel was wel dat er daardoor veel minder
slakken waren. De andijvie was klaar in de vakantie, maar ook doorgeschoten
andijvie ziet er prachtig uit. De kinderen hebben een mooie krop sla, tuinkers,
radijsjes en bloemen mee naar huis gekregen. We hebben dit jaar in de vakanties
zelf de tuin bijgehouden maar zijn met deze club wel tot in november
doorgegaan. Daardoor konden we ook aandacht aan de herfst besteden met
bladerenknutsels en radijsjes in november.
Omdat
er nog een cirkel over was, hadden we ruimte genoeg. We hadden inmiddels
contact met de weekendklas van Jes Rijnland. Ze wilden graag een aantal keer
naar de tuin komen in hun pauze. De bedoeling was steeds met hetzelfde groepje
kinderen uit groep 7 en 8 naar de tuin te komen. Al snel bleek dat het helaas
steeds wisselende kinderen waren, dat ze korter kwamen dan afgesproken en ook
nogal eens afzeiden. Dan is het wel heel moeilijk om te tuinieren. Na de
vakantie zou het programma doorlopen, maar we hebben helaas niets meer van ze
gehoord. Jammer!
De
appelbomen hebben een prachtige oogst gegeven
Vrijwilligers
Gelukkig waren er nieuwe vrijwilligers: Els en Lisanne
hielpen met alle activiteiten van de BSO, Hester met de weekendklas. Ook was er
een bewoner die zo af en toe een handje hielp: ze haalde steeds de winde uit de
omringende tuin weg, zodat het er een stuk beter uitzag.
Overige:
Er is
meer contact met het verzorgingshuis Rijn en Vliet. Er waren plannen om samen
met de weekendklas activiteiten te gaan organiseren, maar dat is niet
doorgegaan.
Op 17
juni hebben we meegedaan aan de open tuinmiddag van Groen Dichterbij, maar er
zijn helaas maar weinig bezoekers geweest.
Niet
iedereen kon het bezoek van de BSO kinderen waarderen: een bewoner heeft een
mail over geluidsoverlast en hinder van kinderen gestuurd. Meerdere keren per
week had ze last van schreeuwende kinderen, terwijl de BSO toch echt maar een
uurtje per week kwam. Na een goed gesprek met haar waarin ze aangaf waar ze
last van had, konden we gelukkig meer rekening met haar houden. Volgend jaar
willen we ook meer bloemen proberen te kweken. Leuk voor jong en oud!
Wensen en plannen
Het
tuinhuisje begint echt slecht te worden en zou moeten worden opgeknapt, dit
schreef ik vorig jaar ook al, maar nu wordt het echt wel nijpend.
Er is
plek voor nieuwe groepen kinderen, b.v. van het project DOOR in het Jacques
Urlusplantsoen of een tweede BSO. Er moeten daarvoor nog wel meer vrijwilligers
bijkomen.
Meer
aandacht voor kruiden en bloemen, misschien ook bessenstruiken?
Rijn
en Vliet heeft het stuk tuin vlakbij hun tuindeuren grondig opgeknapt. Nu zijn
er op zondag koffiemiddagen. Misschien is het wel leuk om in het kader van
groen grijs en gelukkig daar wat mee te gaan doen.
Geschreven door
Marlieke Spijker
5. Centraal
georganiseerde activiteiten
Cursusaanbod
van de VLS
Op basis van de wensen van de vrijwilligers werd weer een
aanbod gedaan van diverse workshops en cursussen. In maart werd ook de
introductiecursus voor nieuwe vrijwilligers georganiseerd. Na de introductie
worden de vrijwilligers op het eigen tuincomplex verder ingewerkt en begeleid.
9 mensen lieten zich bijscholen in de EHBO. De docent Hellen
van der Weijden speelt in op de vragen van de deelnemers. En die vragen zijn er zeker. Wat te doen
bij een wond; wanneer moet je het laten
hechten. Wat te doen bij insectenbeten en hoe geeft je duidelijke informatie
over teken zonder angst te zaaien. Gelukkig gebeuren er niet veel ongelukken,
maar een goede EHBO-doos, insectenuitzuiger,
tube Prikweg en Arnica in de la, zijn heel belangrijk.
We hadden een workshop over educatieve vaardigheden en welke
werkvormen allemaal gebruikt worden tijdens de lessen. Je hebt niet altijd een
project nodig of een uitgebreide tuinles, een verhaal, een uitnodiging om te
zoeken naar lieveheersbeestjes, werkt ook. En met de grondboor op zoek naar de
klei onder de tuingrond, is een succes gebleken. Duidelijk is wel dat er ook bij andere instellingen nog weinig
gebruik gemaakt wordt van invulbladen. Een kijkwijzer/handleiding voor de
tuinvrijwilligers werkt beter. En regelmatig met elkaar uitwisselen wat goed
werkte; waardoor ontstond er echt verwondering . Dat begint altijd met je eigen
verwondering. Bloemenkruidenboter maken,
het onkruidspel, het onkruid van de week, bloemen plukken aan het eind van de
les, allemaal manieren om de kinderen te laten ontdekken en verwonderen over
wat er op de tuin gebeurt.
Speciaal i.v.m.het
project Leiden zoemt werd een middag georganiseerd i.s.m. de Hortus
botanicus over wilde bijen. Welke materialen zijn er, en hoe kun je hommels
herkennen. Zeker is dat veel tuinvrijwilligers wel iets opgestoken hebben van
de workshop en het telformulier van de Nationale bijentelling.
De workshop ontdekkingen doen aan bomen op een mooie zomeravond was druk bezocht en
een workshop onder leiding van Ton Lommers is altijd een succes.
Jaarlijkse uitje voor vrijwilligers
De ingrediënten voor
een gezellige dag uit met schooltuinvrijwilligers zijn dezelfde: een mooie tuin
bekijken, en uitwisselen met schooltuincollega’s. Maar ook koffie , een
lunchbuffet/picknick en gezellig samen zijn buiten.
En met zijn allen in
de bus ernaar toe.
De locaties waren
wel dicht bij elkaar, allemaal in Delft of Midden Delfland, maar de reistijd
viel tegen. Op Hodenpijl is een aanrader
en de rondleiding binnen in het kerkje en op de tuin was beduidend langer dan
de door hen opgegeven tijd van een half uur. Op de Delftse schooltuin in de
Delftse Hout zagen we veel overeenkomsten, maar ook verschillen. Helaas is het
Delftse schooltuinbestuur grotendeels bezig met subsidies verwerven en wordt er
niet of heel weinig getuinierd door schoolgroepen onder schooltijd. Voor ons is
het gelukkig anders ; de subsidie is structureel; scholen zijn enthousiast en
het gevraagde bedrag per kind levert meestal geen problemen op. Maar we werken
er ook hard voor om dit elk jaar weer waar te maken. Bij een ander kijken maakt
je ook wel dankbaar voor wat je zelf hebt.
Verwonderpaspoort.
In 2017 was de Vereniging Leidse schooltuinen al aangesloten
bij het Verwonderpaspoort. Vanaf 2018 konden verwonderpaspoorten ook gescand
worden zodat leerlingen thuis op het eiland van de voorzomer en nazomer konden
kijken, opdrachten uitvoeren en een badge verdienen. Niet alle
schoolgroepen hadden voor hun groep verwonderpaspoorten, maar daar wordt door
de verschillende werkgroepen van het
Verwonderpaspoort aan gewerkt om te zorgen dat het aantal volgend schooljaar
groter is.
6.
Verslag van de Contacten-Commissie (CC)
Werving vrijwilligers.
Begin van het jaar zijn er artikelen
verschenen in de huis-aan huisbladen om nieuwe vrijwilligers te werven. Dat
leverde iets minder aanmeldingen op dan in voorgaande jaren. Maar mensen komen
zich zelf ook melden vlak voor of in het seizoen en dat gebeurde ook dit jaar
weer. We proberen de oproep voor nieuwe vrijwilligers op vele manieren te
verspreiden, met posters op diverse plekken, via I-Doe, volkstuinders, via
nieuwsbrieven en facebook van natuur071 en duurzaam071, Ideewinkel , deelname
aan markten enzovoort. Van de tuin(groot)ouders die mee komen helpen tijdens
het seizoen, zijn er altijd enkele die ook vrijwilliger worden. Dat kan ook
soms na 6 jaar zijn.
Start tuinseizoen
De officiële start van het paadjes trappen was op 3 april op
schooltuincomplex de Distelvink in de Stevenshof. Voorop bij het traditionele paadjes trappen gingen bestuursleden van het
WOZ-fonds.
Dankzij bijdragen
van Fonds 1818 en WOZ-fonds was een grondverbeteringsproject uitgevoerd. De
kleigrond is hier ook na 32 jaar nog moeilijk bewerkbaar voor de kinderen en
vaak heel nat. De verwachting is dat het
mengen met Lavakorrels, zgn. Lava-Oxygen zand voor verbetering gaat zorgen.
Bijenjaar en jaarthema
De VLS heeft zich aangesloten bij het Bijenjaar van
Nederland zoemt. In Leiden werden alle activiteiten afgestemd en gebundeld in
de kalender Leiden Zoemt. Op de
schooltuinen worden de kinderen vertrouwd gemaakt met honingbijen, maar ook met
de vele wilde bijen, zoals hommels en elk schooltuincomplex heeft een
bijenhotel.
Ook in 2018 is het
thema van ‘Bodem tot bord’ weer ruim aan de orde geweest o.a. met proeverijen,
en de succesvolle soeples. Je zou dit
niet meer een jaarthema moeten noemen, maar het reguliere thema. Het landelijk
project ‘Jong Leren eten’ van 2twee ministeries, loopt nog door tot 2020,
maar is in Leiden nog niet erg bekend bij de scholen. In het samenwerkingsverband het Verwonderpaspoort (VWP) is gewerkt aan een uitbreiding met het
thema gezondheid door aansluiting van de GGD. Ook landelijk wordt het belang
van schooltuinen of moestuintjes bij school uitgedragen.
De VLS heeft een
bijdrage kunnen leveren aan de brochure Moestuinieren met kinderen dat in opdracht
van Jong leren eten is samengesteld. De onderzoekers Marianne van Lier en Willy
Leufgen hebben interviews en bezoeken afgelegd
in Leiden. In de verwijzingen worden met name onze instructiefilmpjes
aanbevolen. https://www.jonglereneten.nl/sites/default/files/2018-10/Tips%20voor%20Moestuinieren%20met%20kinderen_Oase2018.pdf
De vieropen avonden in juni werden druk bezocht
Verwonderpaspoort
Omdat
VLS partner is van het Verwonderpaspoort is op de open avonden ook de
Vriendenfiets van de Hortus aanwezig geweest, die ook dienst doet als promotie
van VWP en het thema Bijen.
Op
Cronesteyn konden kinderen die avond ook meedoen aan een bijenactiviteit.
PR activiteiten
De VLS heeft zich
gepresenteerd op een aantal markten.
Op de plantenmarkt in de Hortus op zaterdag 12
mei werd een eigen kraam verzorgd.
Op de Bijenmarkt hebben de schooltuinen ook
meegeholpen aan het presenteren van het Thema ‘Leiden zoemt’ , samen met de
Provincie, Bijenlandschap, Hortus en
NDE(natuur- en duurzaamheidseducatie ) van de gemeente leiden.
Tijdens
de Leidse hooidagen eind
augustus is een activiteit aangeboden,
samen met IVN Leidse regio. Er werd enthousiast gevlochten met tarwehalmen,
maar tegelijk was er ook aandacht voor het schooltuinwerk
Op
12 december stond de VLS op de Doebeurs,
georganiseerd door I-doe om aan potentiele vrijwilligers te laten zien wat er
allemaal te doen is. De beurs was in Buurthuis Op eigen wieken en gericht op
bewoners uit Leiden Noord en Zuid-West. We hebben een aantal leuke gesprekken
gehad, maar tot nu toe zijn er geen vrijwilligers uit voortgekomen.
7. Verslag
tuinonderhoud Arbor Vitalis
Er is weer een jaar hard gewerkt door Arbor Vitalis om het tuinieren van de basisschool leerlingen
mogelijk te maken. De groepen waarmee ik dat doe komen voornamelijk van het
voortgezet speciaal onderwijs. Dit zijn o.a. groepen van het Metrum en het
Auris college.Ik werk met deze groepen ik het kader van een kennismaking met
het werken in het groen of als vervolgkeus van de leerling voor een verdere
verdieping in het groenwerk.
Daarnaast werk ik met mensen die door hun beperking niet of
nog niet in een gewone baan kunnen functioneren maar voor wie het wel belangrijk
is dat ze goede in zinvolle dagbesteding hebben.
Samen met deze groepen doe ik het onderhoud op de 5
complexen van de schooltuinvereniging.
Dit houdt in : De heggen 2x per jaar knippen, grasmaaien
elke week ,kantjes steken, schoffelen onkruid maaien aan de randen en schoon
houden van de straatjes, vruchtbomen en knotwilgen snoeien, houtwallen
bijhouden ,composthopen uitrijden, slootwerk , rietmaaien en de bemesting en
het grondwerk van de 5 complexen.
Daarnaast de cultivering van de ongebruikte stukken ter
voorkoming van verwildering met struikjes, bomen en groente. Dit ook om
jaarrond werk te hebben voor mijn deelnemers.
De problematiek van de deelnemers vraagt over het algemeen
een veilige voorspelbare omgeving. Soms luistert dat heel nauw en kan de
geringste verandering zoals het plotseling verschijnen van een vreemd gezicht
al voor angst en paniek zorgen.
Daarom vind ik het over het algemeen fijn als ik de omgeving
zoveel mogelijk kan controleren en er niet gelijktijdig andere groepen zijn.
Mede omdat dit ook beperkingen oplegt
aan het maaien en knippen wat toch met enig lawaai gepaard gaat.
Dit alles op elkaar afstemmen en ook nog het noodzakelijk
werk afkrijgen voor de aanwezige ‘’deadlines’’ is best een zware klus.
Zo begint het werk elk jaar met het bemesten van de tuin met
ruim 30 m3 biologische stalmest.
Dit begint echter een steeds ingewikkelder klus te worden.
Naast de zwaarte van het werk en de logistieke perikelen van het werk zelf
qua weer, aanvoer van de mest, materieel
om het op te brengen en het uiteindelijke verspreiden op de akker is er ook
letterlijk en figuurlijk steeds minder ruimte voor het uitvoeren van dit soort
agrarische activiteiten.
Daarom gaan we vanaf dit jaar kijken naar andere
mogelijkheden van bemesting.
Op de Stevenshof zijn afgelopen jaar 70 m3 lavazand
opgebracht en 40 m3 verteerde stalmest. Als het nu niet wil groeien en bloeien
weet ik het ook niet meer! De drainagepijpen zijn schoongespoten.
Het land is voor de winter geploegd en ligt nu te wachten
tot het voorjaar. Dan gaan we een dun bovenlaagje frezen om het voor de tere
kinderhandjes weer bewerkbaar te maken.
Ook Cronesteijn ligt er prachtig geploegd bij. Nu nog Noord,
Matilo en Rijn & Vliet.
We hopen op een mooi voorjaar.
Verslag van Robert Averink
Deelnemende
schoolgroepen 2018
27 schoolgroepen, 2 BSO groepen,
680 leerlingen, 16 leerlingen BSO
(gemiddeld),
|
|
|
|
|
|
Tuincomplex Cronesteyn
|
9 groepen
|
238 leerlingen
|
Haanstraschool
|
6
|
28
|
Josephschool
|
6a
|
27
|
|
6b
|
24
|
|
6c
|
26
|
|
6d
|
26
|
Lorentzschool
|
6a
|
27
|
|
6b
|
26
|
|
6c
|
28
|
|
6d
|
26
|
|
|
|
Tuincomplex Matilo
|
2 groepen
|
49 leerlingen
|
Arcade
|
6a
|
23
|
|
6b
|
26
|
|
|
|
Tuincomplex Noord
|
8 groepen
|
207 leerlingen
|
Merenwijkschool
|
6
|
15
|
Zijlwijkschool
|
5/6
|
21
|
|
6
|
25
|
De Singel
|
6
|
24
|
De Tweemaster
|
6
|
29
|
|
5/6
|
28
|
Vrije School Mareland
|
klas 4
|
28
|
De Vogels 6a en 6b
|
6ab
|
37
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuincomplex Stevenshof
|
5 groepen
|
140 +30 leerlingen
|
Anne Frankschool
|
6
|
23
|
Anne Frank NOVA
|
NOVA
|
20
|
‘t Klankbord
|
6
|
38
|
Stevenshofschool
|
6
|
38
|
De Zwaluw
|
6
|
21
|
Korte Vlietschool
|
3 groepstuinen
|
30
|
|
VSO
|
|
|
VSO
|
|
|
Praktijkstroom
|
|
BSO ’t Kweklokaal
|
BSO
|
8
|
|
|
|
Tuincomplex Zilverdistel (R&V)
|
|
|
BSO de Schatkist 2
tuinen
|
BSO
|
8
|